Home   schoolzaken   Meneer GĂ©rard is weer terug!

Meneer GĂ©rard is weer terug!

1 maart 2016

Beste ouders en kinderen,

Het was een belevenis om nooit te vergeten. Ik weet bijna niet waar ik moet beginnen.

Als je op vakantie zou gaan naar Kenia dan kom je niet op de plaatsen waar ik nu ben geweest, namelijk basisscholen. We hebben de eerste 3 dagen één school bezocht en workshops gegeven aan schoolleiders (headteachers) van primary schools (basisscholen). De workshops gingen over hoe voer je een feedbackgesprek met je leerkracht als directeur. Doordat we op dit niveau met onze collega’s aan het werk zijn gegaan, haal je meteen het cultuurverschil weg maar ook het verschil in voorzieningen. Ook wij zijn bezig met feedbackgesprekken met collega’s en willen het onderwijs steeds beter maken en doorontwikkelen. Daar hoort ook doorontwikkeling van leerkrachtvaardigheden en vaardigheden van de directeur bij.

Het was een hele tour om de hele dag in het Engels te praten en dan over je vak. Dan gebruik je toch andere woorden (namelijk vaktaal) dan Engels wat je op vakantie spreekt. Na de workshopdagen gingen we op scholenbezoek om de headteacher daadwerkelijk aan het werk te zien. We gingen samen met hem of haar de klas in en keken naar een les die een leerkracht gaf. Na de les ging de directeur het feedbackgesprek ook daadwerkelijk voeren met de leerkracht en ik ging daarna dan weer een feedbackgesprek voeren met de directeur over zijn manier van gespreksvoering. Zo hebben we dat op 5 scholen mogen doen. Je ziet veel. Heel bijzonder is het om te zien dat zo’n feedbackgesprek ook daadwerkelijk meteen na de les begint, buiten zittend onder een mango tree. De kinderen blijven alleen achter in de klas en gaan verder met hun werk. Hoezo vervanging?

Ook heb ik het buitenspelen gezien van de kinderen. Er liepen bijna 1000 kinderen op de speelplaats vrolijk lachend, zonder dat er één leerkracht bij liep. Het regelde allemaal zichzelf. Zo anders dan bij ons waar we met 4 leerkrachten buitenlopen bij ongeveer 250 kinderen. Je mag dan ook de verschillen echt niet vergelijken met elkaar. Een collega van mij heeft bijvoorbeeld een klas bezocht waarin 109 kinderen zaten. Jawel 109 kinderen. Dan kun je ook begrijpen dat de leerkracht niet ieder kind evenveel aandacht kan geven…. Hoe moet je daar dan de leerkrachtvaardigheden verbeteren?? Ook hebben we privatscholen gezien waar de ouders betalen voor het onderwijs. Hier is het duidelijk beter verzorgd en hebben kinderen allemaal hun eigen meubilair.

Wat ook veel indruk heeft gemaakt is, dat de directeur soms een teamvergadering wil hebben en terplekke alle leerkrachten roept onder de boom, en binnen 5 minuten zitten ze dan in teamvergadering zonder dat de kinderen in de klas een vervanger hebben…… Erg indrukwekkend hoe een cultuur zo anders georganiseerd kan zijn.

Daarnaast heb ik vooral genoten van alle kinderen die jou als westerling een bijzonderheid vinden en veel komen praten, aanraken en knuffelen. Ik heb daar bijvoorbeeld ook een volleybaltraining mogen geven aan een team dat zich klaar maakte voor een toernooi. De dankbaarheid na afloop was zo speciaal….. die staat voor altijd in mijn geheugen gegrift…… ik kan voorbeelden blijven geven. Als u mij ziet wil ik u graag meer vertellen want het is allemaal niet te beschrijven. Ik ben erg dankbaar dat ik dit allemaal heb mogen meemaken. Vooral om te zien dat de kinderen daar, ook al hebben ze in onze westerse ogen helemaal niks, met heel veel plezier naar school gaan. En bijna allemaal een lach op hun gezicht hebben….. Onvergetelijk!

Kenia 11Kenia 14Kenia 2
 

Onderwerp gesloten.