Home   schoolzaken   Meer ‘blauw’

Meer ‘blauw’

5 september 2016
Hes

Vanaf deze week zult u regelmatig meer ‘blauw’ op de speelplaats zien. Wij gaan als leerkrachten namelijk met een blauw hesje aan surveilleren zodat we makkelijker herkenbaar en zichtbaar op de speelplaats aanwezig zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het zichtbaar zijn al een hoop onenigheid tijdens het spelen voorkomt.

Tevens hebben we afspraken gemaakt hoe we omgaan met conflictjes tussen kinderen onderling. Met ingang van dit schooljaar gaan we dit schoolbreed op dezelfde manier aanpakken, zowel in de klas, op de speelplaats als bij het overblijven of op de BSO, volgens een stappenplan. Op deze manier is het voor alle kinderen duidelijk hoe er wordt omgegaan met bijvoorbeeld een ruzie. De stappen zijn als volgt:

  1. Wat is er gebeurd? De een vertelt, de ander luistert en vat samen, en daarna andersom.
  2. Voor wie was het echt niet leuk? Het was voor niemand leuk, maar vertel eens voor wie het echt niet leuk was. Om de beurt eerlijk antwoord geven.
  3. Wat had je beter kunnen doen? Om de beurt vertellen wat je zelf anders had kunnen doen.
  4. Hoe ga je het oplossen? Vertel om de beurt, wat volgens jou een goede oplossing is.
  5. Welke afspraak maken we samen? Om de beurt een voorstel doen, samen een afspraak maken en je daaraan houden.

Om het ook voor de kleuters in te kunnen zetten, hebben we hier ook picto’s bij gezet. natuurlijk proberen we¬†conflicten te voorkomen door preventief te handelen, zoals door het inzetten van de¬†buitenspeelkaarten, het voorbespreken van de¬†pauze en het werken met onze¬†kapstokregels. Maar mocht het toch voorkomen dat er wel conflicten zijn, dan gaan we die allemaal op dezelfde manier aanpakken.¬†We hopen dat we door deze eenduidige aanpak door de hele school heen, we ervoor kunnen zorgen dat kinderen fijnere pauzes hebben en conflicten beter leren op te lossen.¬†

 

Onderwerp gesloten.